En go-to-market strategi skal indeholde disse 4 elementer

En go-to-market strategi (GTM-strategi) er en handlingsplan for en virksomhed. Den skiller sig ud fra en business plan, i at dens hensigt er smallere. Go-to-market strategien har til formål at sætte rammerne for virksomhedens målgruppe, og beskrive hvordan virksomheden bedst muligt når ud til den. Go-to-market strategien er derudover med til at præcisere hvordan virksomheden bedst opnår størst konkurrencemæssig fordel. Go-to-market strategien skal ikke forveksles med time-to-market (TTM), som beskriver den tid det tager fra virksomhedens- eller produktets idéfase til dens virkeliggørelse. Du kan læse mere om TTM her: https://www.encode.eu/resources/insights/time-to-market-optimisation/

Go-to-market strategien har en række fordele

GTM-strategien er fordelagtigt at bruge hvis du skal starte en ny virksomhed eller et lancere et produkt. Den kan nemlig medvirke til at processen bliver problemfri. Den skaber også tillid hos stakeholders, i at interessenter værdsætter at en virksomhed opererer ud fra en præciseret plan. GTM-strategien er med til at vise hvordan en virksomhed kan komme til at opleve optimal vækst på længere sigt. Derudover sikrer en GTM-strategi, at produktet eller virksomheden overholder gældende lovgivning. Forneden vil du lære om 4 grundlæggende elementer der skal indbefattes i enhver succesfuld GTM-strategi.

1.    Markedsafgrænsningen: hvem er målgruppen?

Her identificerer og afgrænser man de eksisterende markeder. Man finder ud af, hvilke grupper mennesker man formoder vil betale for sin service eller produkt. Et godt råd her, er at drage inspiration fra sine konkurrenter og finde ud af, hvem deres målgrupper er. Ved at kende til dine konkurrenters målgruppe, kan du få en bedre idé om hvem du burde have som målgruppe. Du kan måske endda finde et segment af mennesker, som din konkurrent fuldstændigt har overset. 

2.    Distributionsmodellen: hvordan får du dit produkt eller service ud?

Her fastlægger man hvordan sit produkt eller service skal nå ud til kunderne. Man skelner her mellem direkte og indirekte distribution. Ved den direkte distribution, er der mulighed for, at kunden kan købe produktet direkte fra fabrikanten. Ved den indirekte distributionsmodel kommer produktet først gennem et 3. part. såsom en detailhandel.

3.    Positionering og markedsføring: hvordan skal servicen eller produktet fremtræde?

Her fastlægger man, først og fremmest, hvad produktet eller servicen er for en størrelse. Man definerer værditilbuddet, altså, hvilken værdi produktet eller servicen skaber, og/eller hvilket behov den tilfredsstiller. Det er vigtigt, at man er konsekvent her, og er sikker på, at produktet har et værdiskabende tilbud, som man formoder kunder vil være villige til at betale for.

I den 3. fase, beslutter man sig derudover for hvilken markedsføringsstrategi virksomheden skal benytte. Her planlægger man hvordan produktet skal positioneres, dvs. hvordan det skal fremtræde på markedet. Man beslutter sig også for, hvilke midler eller markedsføringskanaler man vil bruge til promovering af produktet.

4.    Pris: hvad skal produktet/servicen koste?

For at få en fornemmelse for produktets prisfastsættelse, burde man først og fremmest kigge på produktets unikke værditilbud. Derefter kan man evt. se hvad konkurrenten udbyder samme eller lignende produkt for.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.